Alternatív pedagógia - figyelem, ez nem egy jegyzet!
A helyzet egyre fokozódik. Meg a hőfok is. Lassan már ott tartok, hogy a koliszobám egy ingyen használatos szauna lesz. Lehet ha kellően pajzán volnék, akkor elő tudnám adni a bibliai Évát, de jelenleg megelégszem egy comb villantós, kinőtt sorttal és trikóval.
No, de akkor legyen egy kis mese time, legyen valami értelme annak, hogy regisztráltam ide.
Throwback...
No, de akkor legyen egy kis mese time, legyen valami értelme annak, hogy regisztráltam ide.
Throwback...
A mai nap folyamán úgy döntöttem, egye fene tegyünk egy próbát az alternatív pedagógia vizsgával. Minekutána a tanár még a konzulensem is, így nem paráztam tőle. (Ja, a tanártól nem, csak a mindenki előtt való felszólalástól.) Mire mind a nyolc ember bájos mosollyal elmondta ugyanazt a tételt - csak más szavakkal természetesen, hiszen no copyright-, addig én kellőképpen elértem a pánikroham csúcsát. Kissé átértékeltem közben az életem és végül arra jutottam, hogy végtére is én szeret(het)em az alternatív pedagógiát, mert ez olyan kissé, mint a filozófia és abból kaptam épp eleget mindenféle formában már. De mindenhol a lényeg Ctrl+c Ctrl+v, azaz vannak a rég meghalt gondolkodók, akiknek a kis agyszüleményeit beszéljük át. Konkrétan ugyanazt mondja el az összes, csak más és más korokban kapcsolódott fel az a bizonyos villanykörte. Bármi, amit róluk mondasz, az jó és hibátlan. Hátha még véleményt is mondasz (!) az maga a tökéletesség és a csillagos ötös. Itt lehet nyugodtan szidni a magyar oktatásügyet kimondani azt, amit a többi, futószalagon gyártott tanár nem enged meg.
De ha már a tanároknál tartunk, legyen meg a haszna annak, hogy elmentem ma vizsgázni hadd mondjam el ezt a fincsi definíciót, hogy ti is képben legyetek: az alternatív pedagógia nem
követ konzekvensen egy-egy tradicionális irányzatot, hanem teljesen szabadon,
alkotó módon alakítja ki a saját, a tömegiskolától gyakran szintén jelentős
mértékben különböző pedagógiai arculatát. Ez fájt, mi? Az én véleményem jelenleg olyan lehetne a magyar oktatásról, mint a Pokol Dante: Isteni színjátékában. Szerény személyem kevésbé ilyen költőien fejezi ki ezt nap, mint nap de most gondoljátok azt, hogy mégis:
"Itt sóhajok, sirás és csikorogva
száz jaj hangzott a csillagtalan éjen,
hogy könnyem rögtön eleredt csorogva.
Szörnyű szavak, száz nyelven, bőgve mélyen,
rekedt jaj, átok, durva szólamokból
kézcsattogás s vad káromlás, kevélyen,
oly forgót vert e tág örvénytorokból
az örök időktől fekete légben,
minőt a forgószél ver a homokból."
Szegény Szent Ágoston próbálkozott kevésbé ilyen elborzasztó véleményt alkotni, ámbár az őszinteségnek itt sincs hiánya:
"Ki az, aki nem gondol irtózatosan rá, és nem kívánná inkább a halált, ha választani tudna, hogy inkább meghaljon, semmint még egyszer a gyermekkor szenvedéseit végig élje?"
Ezek után mondja meg valaki, hogy mégis miért kell tanulnunk annyi felesleges információt, ha már a középkorban is tisztában voltak az eszményien megalkotott iskolarendszerük hibáival? Netán úgy vélték, ha már a fizikai fenyítést eltörölték, akkor azért a lelki terrort nyugodtan felerősíthetik? A diákok - köztük én - gyomorgörccsel mennek iskolába, mert a folytonos kudarcélmény miatt már azt sem tudják mihez kezdjenek. Elveszik a kedvüket az egészséges kíváncsiságtól, lustává és műveletlenné "okítják" őket. Az nem alapműveltség, ha bemagoltatod a gyermekeddel a Toldit! Az nem alapműveltség, ha matematikai képleteket tömködsz az agyába, amiket később úgyis elfelejt, mivel nem önakarattal, nem érdeklődésből tanulta meg! Ideje volna már elgondolkodni, mit is akartok a gyermekeitektől, a diákoktól, Tőlünk!
Ha már nevelni akartok, akkor azt csináljátok jól.
2019.06.24, Baja
Megjegyzések
Megjegyzés küldése